Alla rekryteringar lyckas inte. Och att göra en felrekrytering kostar. Enligt en studie från PwC kostar en felrekrytering i snitt 700.000 kr. Andra studier uppskattar kostnaden till mellan 250.000 upp till en miljon. Olika bud. Men dyrt är det. Här kommer vi att gå igenom hur du undviker dem.
I den summan räknar man in kostnaden för själva rekryteringen, tid till onboarding, uteblivna leveranser, lägre arbetsmoral och dålig stämning i teamet, ineffektivitet med mera.
Allt detta kostar tid, energi, pengar och inte minst - ditt fokus.
Att rekrytera är svårt. Fallgroparna och de möjliga misstagen är många. De vanligaste orsakerna bakom felrekryteringar vi ser är:
1) Otydlig eller felaktig kravbild.
2) Tidspress i rekryteringen.
3) Otillräcklig kompetenssäkring.
4) Svag kulturell matchning.
På Digitalenta har vi en rigorös process för att hjälpa dig att definiera ditt kompetensbehov och hitta bästa möjliga matchen för ditt team. Här kommer några av våra rekommendationer för att undvika felrekryteringar.
Förarbetet i en rekrytering är otroligt viktigt, och att definiera behovet du försöker fylla är själva utgångspunkten. Utan ett definierat behov är det svårt att rekrytera någon som matchar.
När du bygger din marknadsorganisation bör du göra en kompetenskartläggning som utgår ifrån de centrala funktionerna i teamet. Därifrån definierar du de kompetenser du söker.
En tydlig kravbild är centralt och någonting att luta sig mot genom hela processen. Syftet med kravbilden är att förstå och definiera vad man som organisation söker och säkerställa samsyn mellan de som är involverade i rekryteringen.
Försök att vara så tydlig som möjligt både för din egen och för de potentiella kandidaternas skull. Inga skönlitterära formuleringar utan mening. Hellre koncist och tydligt. Kravbilden ska inte förväxlas med den ibland lite mer insäljande jobbannonsen.
Rekrytering kan vara en utdragen process. Den börjar långt innan det faktiska rekryteringsarbetet med att du som ledare upplever att något saknas i teamet. Kanske har du behov av att få in en viss kompetens eller att teamet är överbelastat och inte hinner leverera med kvalitet.
Att kartlägga behovet kan ta tid, att budgetera och få godkänt att rekrytera kan ta tid. Och behovet finns där under hela tiden. Därför är det frestande att komma i mål snabbt.
Men risken är att man väljer någon som är tillgänglig snabbt i stället för att hitta den bästa möjliga matchen. Om du har behov av hjälp snabbt så är det bättre att titta på interimslösningar via frilanskonsulter.
Att använda en kompetensbaserad metod minskar risken för felrekryteringar markant. Arbeta strukturerat genom rekryteringsprocessen och använd objektiva metoder för att identifiera den bästa matchen både kompetensmässigt och personlighetsmässigt.
På Digitalenta använder vi en kombination av strukturerade intervjuer, psykometriska tester och skräddarsydda arbetsprov för att förstå kandidaternas erfarenheter, kompetenser och drivkrafter samt hitta den bästa matchen möjliga mot behovet.
Läs mer om hur vi jobbar med matchningen här
Att involvera teamet i rekryteringsprocessen kan vara ett bra sätt att säkerställa den kulturella matchningen. Du kan få hjälp i bedömningen av hur personen skulle passa in i teamet och dessutom kan du få se andra sidor av hen än i en vanlig intervju.
Det är också viktigt för kandidaten att få träffa de som kan bli hens team och bilda sig en uppfattning om hur det skulle vara att jobba och trivas i rollen.
En kravbild utvecklas i början av rekryteringen och fungerar som ledstjärna genom processen. Där definieras behovet och kraven du har. Men under processen är det väldigt enkelt att lägga in andra aspekter i bedömningen och urvalet mellan kandidater. Aspekter som kanske inte är relevanta; inte viktiga och kanske även helt baserade på subjektiva åsikter.
Att välja rätt kan vara svårt. Men vår rekommendation är att göra jobbet med kravbilden ordentligt från början. Sen att du håller dig till din kravbild och inte frestas att lägga in nya krav sent i processen.
Låter det komplicerat? Det är det. Men bara lugn, det är därför vi finns. Vi hjälper dig hela vägen.