<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Så rekryterar du effektivt med caseuppgifter</span>

Så rekryterar du effektivt med caseuppgifter

En rekryteringsprocess kan vara lång eller kort. Syftet är dock alltid detsamma. Att försöka förstå om personen kommer att passa in och kunna göra jobbet. 

Normalt är en rekryteringsprocess ganska omfattande och det första mötet sker oftast digitalt. Efter det följer en intervju, olika typer av tester och så vidare. Nu tänkte jag inte lägga alltför mycket tid på alla olika stegen i en rekryteringsprocess utan kommer direkt att hoppa vidare till ämnet. Nämligen caseuppgifter.

Digitalenta använder vi alltid någon form av caseuppgift när vi rekryterar. Vi skräddarsyr dem ihop med rekryterande chef för att verkligen säkerställa att det vi frågar om faktiskt är relevant för rollen och att caset fångar upp de utestående frågor som finns. Ett case har flera uppgifter och jag upplever att det ofta är just casedelen som ger de allra tydligaste svaren på hur kandidaten kommer att trivas och prestera i den tilltänkta rollen.

Fördelar med case

  • Ger kandidaten en riktig möjlighet att faktiskt provköra jobbet
  • Vi får insikter i kunskaperna och ser då även vad som eventuellt saknas
  • Säkerställer kompetens på ytterligare nivåer samt visar på driv och readiness

En av de största fördelarna med att skräddarsy caseuppgifterna utifrån varje roll är att mötet med rekryterande chef sedan kommer att utspela sig mer på det personliga planet och handla mer om man faktiskt vill jobba tillsammans än att bara dubbelkolla kompetenser.

Vi ser även att det mötet har en mer positivt laddad känsla och många rekryterande chefer använder mötet till att faktiskt kunna gå på djupet och förstå kandidaterna bättre, vilket i sin tur ger kandidaterna möjligheten att visa vem de är istället för att bara svara på frågor om vad de kan och vill.

Andra positiva effekter

Andra saker vi märkt över tid är att vi ser en bättre matchning på fler plan än bara kompetens, vilket vi tycker är väldigt bra. Eftersom ett jobb består av så mycket mer än bara en samling uppgifter som ska utföras på en viss tid eller plats. Genom att låta kandidaterna tidigt demonstrera sina kunskaper och sitt engagemang så öppnar vi dörren för diskussioner kring potential och framtida utveckling, vilket i den digitala världen, där vi befinner oss, är naturliga byggstenar för nästan allt vi gör.

Att tänka på

Det spelar ingen roll om det är en väldigt teknisk eller kreativ roll. Det går alltid att hitta uppgifter som ger väldigt tydliga svar. Att blanda teknik och kreativitet i ett och samma case är ett bra sätt att komma under det “kunskapsmässiga skinnet” på kandidaterna och därmed förstå dem bättre.

Tips för att komma igång med case

Vi (Digitalenta) har ju alla en digital bakgrund och det ger oss en tydlig fördel, både när det kommer till att ställa rätt (digitala) frågor, men även när det kommer till utvärderingen. Men om du inte har det, be rekryterande chef om hjälp. Det finns en arbetsbeskrivning att utgå ifrån. Välj ut de viktigaste sakerna därifrån och ta sedan fram frågor som möter upp mot rollens ansvarsområden. Målet med caset är att illustrera något eller några problem som finns i rollen och sedan se hur kandidaten angriper dem för att ta fram lösningar.

  • Formulera frågorna så att du blottlägger problemet
  • Se till att inte vara för detaljerad utan ge kandidaten utrymme
  • Vi vill veta hur de tänker. Inte bara se snygga slides
  • Sätt en tidsgräns och skapa lite stress. En missad uppgift ger också svar
  • Har du en bred roll? Se till att få med olika delar i caset.

Vill du veta mer om hur man använder caseuppgifter? 

Namnlös design (18)
MAILA ANDREAS