Det finns olika sätt att få in kompetens inom digital marknadsföring i sitt team; att rekrytera; att anlita konsulter eller byråer samt att utbilda sitt befintliga team. Det vanligaste är att kombinera de olika metoderna i en så kallad hybrid-modell; men vart man lägger tonvikten och hur man går till väga skiljer sig mycket mellan olika företag.
Här är en kort genomgång av för och nackdelar med de vanligaste metoderna för att få in digital kompetens i ditt team:
Rekrytera
Att rekrytera; bygga eget team; flytta kompetens in-house; kärt barn har många namn. Att rekrytera personer med relevant kompetens och erfarenhet inom digital marknadsföring och på så sätt få in rätt kompetens är något som ökat kraftigt de senaste åren.
Fördelar
Nackdelar
Anlita konsulter eller frilansare
Att anlita konsulter; antingen frilansare eller bemanningskonsulter; är ett flexibelt sätt att få in spetskompetens i ditt team utan att behöva anställa. Konsulterna tar med sig kompetensen in i ditt team och jobbar tätt tillsammans med ditt team.
Fördelar
Nackdelar
Anlita byråer
Att ta hjälp av externa byråer med specialiserad kompetens är en mycket vanlig lösning. I den digitala marknadsföringens gryning fanns i stort sett all kompetens på byråsidan. Men den bilden har ändrats med tiden.
Fördelar
Tillgång till spetskompetens
Hög flexibilitet
Kan ge nya perspektiv
Nackdelar
Högre kostnad (ibland mycket hög)
Mindre kontroll och transparens
Mindre kund- och branschkännedom
Svårt och tidskrävande att hitta rätt byrå
Utbilda befintligt team
Kompetensutveckling eller up-/re-skilling av sina medarbetare är något som nästan alla företag satsar på i olika grad. De flesta människor vill och mår bra av att utvecklas löpande; och det är ett sätt att få in den kompetens som krävs.
Fördelar
Nackdelar
Vilket alternativ ska du välja?
Vad som passar just dig och ditt team beror på många olika faktorer.
Det finns inget perfekt svar som passar alla. Som specialiserad kompetenspartner hjälper vi dig gärna att hitta en lösning som passar just dig.